Ako funguje moderná preprava tovaru v rámci EÚ?

Európska únia vytvára jeden z najväčších hospodárskych celkov sveta – a tomu zodpovedá aj jej logistická infraštruktúra. Každý deň prejde cez hranice členských štátov obrovské množstvo tovaru.

Spoločnosti si málokedy uvedomujú, akým komplexným ekosystémom preprava tovaru je. A ešte menej vedia o tom, čo všetko je potrebné dodržiavať, aby celý proces prebehol bez komplikácií.

Moderná preprava tovaru v EÚ

Cestná doprava v rámci Európskej únie má svoje špecifiká. Jej výhodou je jednotný trh, vďaka ktorému odpadá väčšina colných formalít, no aj tak existujú predpisy, ktoré je nutné dodržiavať. Špedícia si musí poradiť so smernicami ako napríklad EU cabotage rules, ktoré upravujú, ako môže zahraničný dopravca prevádzkovať cestnú dopravu v inom členskom štáte.

Preprava tovaru v rámci EÚ sa najčastejšie realizuje po cestách – podľa Eurostatu je až 75 % všetkého nákladu v EÚ prepravovaného po cestnej sieti. To znamená obrovský tlak na koordináciu, správne plánovanie trás, parkovacie zóny a dostupnosť vodičov. Firmy preto často hľadajú partnera, ktorý má prehľad nielen o geografii, ale aj o legislatíve, mýtnych systémoch a ekologických reguláciách.

Jednou z výhod EÚ je aj elektronická výmena údajov, tzv. e-CMR, ktorá postupne nahrádza papierové nákladné listy a zjednodušuje administratívu. Moderná špedícia je v súčasnosti digitálne prepojený systém, ktorý musí fungovať na sekundy presne.

Aby preprava tovaru v EÚ fungovala

Preprava tovaru v rámci EÚ je rýchla, ale len vtedy, keď sú splnené všetky pravidlá, pretože aj malá chyba môže spôsobiť zdržanie alebo pokutu. Pre firmy to znamená, že výber správneho logistického partnera nie je len o cene. Dôležité sú skúsenosti, digitálne riešenia a znalosť európskej legislatívy. Práve preto zostáva cestná doprava chrbtovou kosťou logistiky v EÚ – no funguje len vtedy, keď je zladená s modernými štandardmi.

Zdroje: https://en.wikipedia.org/wiki/Cabotage